הדו"ח הכספי של ממשלת ישראל ל–2016, שפורסם ביום שני [21.8.2017], הציף שוב את מצב גירעונות העתק הבלתי נתפסים בביטוח הלאומי. אם ב–2014 הממשלה העבירה מכספי המיסים שלנו 19 מיליארד שקל לצורכי סבסוד פעילות הביטוח הלאומי, ב–2035 הסכום הזה צפוי לעמוד על לא פחות מ-39 מיליארד שקל בשנה.

הסיבה לגידול העקבי העצום בגירעון פשוטה: החלק באוכלוסיה ממנו מגיע הכסף מדי חודש לקופת הביטוח הלאומי – אנשים עובדים – קטן ביחס לחלק באוכלוסיה שאליו הולכים התשלומים, ילדים וקשישים.

"העלייה בתוחלת החיים והזדקנות האוכלוסיה היא בעיה עולמית, בעיקר בעולם המפותח. אבל בחלק גדול ממדינות המערב היא מלווה בירידה בנתח האוכלוסייה הצעירה. לא כך בישראל – לפי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה, אצלנו לא צפוי שינוי בשיעור בני 0–19 בין 2015 ל–2040, והוא יישאר כ–36% מהאוכלוסייה. המשמעות היא שבעוד קצת יותר מ-20 שנה – רק כחצי מהאוכלוסייה הישראלית יהיו בגילאי עבודה.

במלים אחרות, המשך הגידול הדמוגרפי בקצב הנוכחי משמעו המשך תשלום גבוה של קצבאות ילדים, השקעה בחינוך ועוד שלל השקעות שדורשת אוכלוסייה צעירה.

שתי המגמות — הזדקנות האוכלוסייה והמשך הריבוי הטבעי הגבוה — הן תנועת מלקחיים שתעיק על כלכלת ישראל. כשמחברים אותה לפריון הנמוך ולשיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה של חלק מהאוכלוסייה, העתיד לא נראה ורוד — ובישראל אין כיום תוכנית לטווח ארוך שמתייחסת למצב הזה".

לקריאת הכתבה המלאה ב-The-Marker – לחצו כאן