24.02.19, יניב פוהורילס, YNET

________________

שיעור הילודה בישראל הוא הגבוה ביותר מבין מדינות OECD, ובהפרש עצום. מה גורם לנו להביא לעולם עוד ועוד ילדים? האם אנחנו עומדים בפני סכנה אמיתית של צפיפות יתר? והאם למדינה יש זכות להתערב לנו בחדר המיטות?

כמה ילדים יש לכם? כמה הייתם רוצים שיהיו לכם? אפשר להמר שהתשובה היא הרבה. ישראל היא המדינה המפותחת היחידה שבה שיעור הילודה נמצא בעלייה, ועומד כרגע על 3.1 ילדים לאישה. בכך עוקפת ישראל גם מדינות לא מפותחות. משמעות הדבר היא שבעוד בעולם האוכלוסייה קטנה במדינות רבות, בישראל היא נמצאת בעלייה חדה.

משיחות עם חוקרים עולה שישראל, כמו ישראל, היא מקרה מיוחד גם בתחום הזה. פרופ' אלון טל, ראש החוג למדיניות ציבורית באוני' תל-אביב ויו"ר ארגון "צפוף", אומר כי "יש שני סוגי הסברים לשיעור הילודה הגבוה בישראל – אחד ציבורי ואחד תרבותי. עד שנות ה-70 שיעור הילודה בקרב חרדים היה דומה לזה של המגזר החילוני – 2.6 ילדים. מה שקרה הוא שבמסגרת הרפורמות שהנחיל מנחם בגין, החל עידן של סובסידיות למשפחות ברוכות ילדים. הסבסוד הזה הביא לעלייה בילודה, וזה גם חלחל לשינוי תרבותי. לראיה, בזמן כהונת בנימין נתניהו כשר אוצר, כאשר ראינו קיצוץ מסוים בקצבאות, נרשמה גם ירידה מסוימת בילודה, כך שהדברים קשורים זה לזה.

"בהיבט התרבותי, אי אפשר להימנע מטראומת השואה שדחפה את האזרחים של ישראל הצעירה לנסות 'למלא את השורות'. לכך נוסיף את המסר התרבותי החזק ש'ילדים זה שמחה', אשר אכן בא לידי ביטוי במדד האושר העולמי שבו ישראל מדורגת גבוה, בין היתר בזכות הילודה הגבוהה.

"גם ההיבט המשפחתי עוצמתי מאוד בישראל: ארוחות שישי, קשר בין-דורי של סבים ונכדים ואלמנטים נוספים בנושא אשר קשורים גם לגנום היהודי באים לידי ביטוי בשיעור ילודה גבוה".

המצב הביטחוני משפיע גם הוא על שיעור הילודה?

"יש השפעה כזו בקרב חוגים מסוימים. יש סקטורים עם יוצאי צבא או משפחות בעלות רקע ביטחוני שבהן יש איזו תחושה שצריך 'תעודת ביטוח', כלומר לעשות עוד ילדים למקרה שחלקם ייהרגו במערכות ישראל. בהקשר דומה יש גם מסרים על המאבק הדמוגרפי – יהודים מול ערבים. אני טוען כי אכן היה בעבר מאבק דמוגרפי, אבל שיעורי הילודה הכה גבוהים של המגזר היהודי הכריעו אותו, וזה כבר לא טיעון רלוונטי לימינו".

צפוף פה, צפוף

פרופ' טל עומד בראש ארגון "צפוף", שמטרתו להרחיב את המחקר והדיון הציבורי סביב השלכות קצב גידול האוכלוסייה החריג על עתיד מדינת ישראל. את התחושה שמבטא שם הארגון מרגישים כולנו כמעט בכל יום, בכל מקום – בפקקים בכבישים, בקניונים, בפארקים, בבתי הספר ובעצם בכל מקום שאנחנו הולכים אליו – צפוף פה מאוד.

לדברי טל, "הגיעה העת לחשוב על העתיד, על עתיד ילדינו. כמה אנשים אפשר יהיה להכיל על האדמה הזאת? אנחנו 9 מיליון ומרגישים כבר מאוד צפופים. אם נגיע תוך 30 שנה ל-20 מיליון איש – איך הם יצליחו לחיות פה? מי שחושב שאפשר לגדול במערכת ביולוגית סגורה בלי הגבלה לא מבין את המציאות. אנחנו כמו על הליכון – אנחנו רצים יותר מהר אבל לא מגיעים לשום מקום".

התחזית היא קשה, אבל באיזו זכות המדינה יכולה להתערב בחדר המיטות של האזרחים?

"היא כבר עושה את זה כיום. מתן סובסידיות להולדת ילדים היא התערבות בפועל. כפי שהיא נותנת, היא יכולה גם לבטל. אנחנו כמובן נגד התערבות בוטה כמו שהייתה בסין, אבל המדינה צריכה לראות את העתיד ולהפסיק לסבסד משהו שיגרום לבעיות חמורות מאוד. חשוב להבין שאנחנו בדרך להכפיל את האוכלוסייה כל 30 שנה – וזה מטורף. שום תוכנית בינוי, גידול או פיתוח תשתיות לא תוכל לעמוד בעומס כזה. זו נקודה שחייבת לבוא לידי ביטוי בממשלה הבאה".

 

_____

אז כמה ילדים באמת יש פה? הדמוגרף הבכיר ד"ר אליהו בן משה מהאוניברסיטה העברית מסביר ש"ישראל היא מדינה יוצאת דופן באופן קיצוני בתחום הפריון. אם בעולם מגרדים את הנתון של שתי לידות לאישה, בישראל אנחנו על 3.1 ילדים לאישה כרגע. מה שמעניין הוא שבאוכלוסייה הערבית רואים ירידה מתמדת כבר 15 שנה, ואילו באוכלוסייה היהודית רואים תופעה ייחודית שבה קיים קשר בין דתיות לפריון. במילים אחרות, הדת היהודית היא היחידה מכל הדתות המונותיאיסטיות שבה רואים קשר לילודה. הפרו ורבו קיים רק בדת היהודית. אין דת אחרת שנכנסת לחדר המיטות כמו הדת היהודית. זה לא רק החרדים, אלא גם הדתיים ואחריהם המסורתיים. בהקשר הזה חשוב לציין שיש לא מעט אוכלוסייה שמוגדרת חילונית, אבל למעשה תופסת את עצמה כמסורתית ויולדת בהתאם לכך".

בן משה מסביר ש"הפריון הוא גבוה בגלל שיש קבוצות אוכלוסייה עם פריון גבוה שהחלק שלהן באוכלוסייה הכללית כל הזמן גדל. כל עוד יש קבוצה כמו החרדים עם 7 לידות לאישה, וכל עוד חלקם של החרדים באוכלוסייה כל הזמן עולה – זה מושך את הממוצע למעלה". בחלוקה לפי מידת הדתיות, לחרדיות יש בממוצע 6.8 ילדים לאישה, לדתיות 4.2, למסורתיות 3.1 ולחילוניות 2.1 ילדים לאישה. שיעורי ילודה אלה אף יגדילו לאורך זמן את שיעור החרדים והדתיים באוכלוסייה, על חשבון החילונים.

על פי הנתונים, שיעור הפריון בישראל היה גבוה במיוחד בשנות ה-50, אז עמד על 3.6 ילדים לאישה, אך מאז נרשמה ירידה שהגיעה לשפל של 2.6 בשנות ה-90. המפנה נרשם שוב בתחילת שנות ה-2000, ומאז נמצא השיעור בעלייה מתמשכת.

השיעור הגבוה ממקם את ישראל מעל כל המדינות המפותחות: במרבית מערב אירופה שיעור הילודה עומד על פחות משני ילדים לאישה, ובארה"ב נרשם באחרונה שפל של עשרות שנים עם 1.7 לידות בלבד לאישה.

התחזיות של בן משה מעוררות מחשבה: אם ב-2019 אנחנו מונים בישראל 9 מיליון אנשים, בהתחשב בשיעורי הפריון הגבוהים נגיע ב-2030 ל-11 מיליון איש, וב-2040 ל-13 מיליון.

"איך נתמודד עם זה? רוב המנהיגים לא מסתכלים רחוק. אנחנו על פי תהום. כלכלנים ומומחים בתחומים רבים מבינים שהמשמעויות הן אדירות. הולך להיות קשה מאוד לדור הצעיר הנוכחי. המשבר של שוק הדיור הוא דמוגרפי ומשבר הדיור הבא נבנה כרגע, ויהיה פער כל כך גדול בין הביקוש לבין הדירות בפועל שלא נוכל לעמוד בו", מסביר בן משה.

1 מחשבה על “פרו ורבו – המצווה שכל ישראל מקפידה למלא”

  1. ישראל ישראלי

    על מצוות פרו ורבו (או איך למנוע אפוקליפסה עכשיו)
    נראה שהדתיים (ובעיקר החרדים) שכחו שיש ל"פרו ורבו" יש המשך:
    "פרו ורבו ומלאו את הארץ"
    קרי-מה קורה שהארץ התמלאה?
    או למה הכוונה "ומלאו את הארץ"?
    לכשהתמלאה, "פרו ורבו" היא כבר לא מצווה. בבקשה הפסיקו לפרות ולרבות! לא להביא 10 או 20 ילדים (כדברי השיר "ילדים זה מצווה" של הברירה הטבעית).
    הביאו 2. זה בהחלט מספיק כשהארץ מלאה. לא רוצים קטסטרופות נוסח הודו.
    אגב, המילים (וגם המנגינה והביצוע) של השיר של הברירה הטבעית הם 10! אני מודה שלפני שקראתי את השיר היתה לי דעה קדומה בקשר לשיר הזה.

סגור לתגובות