Reuters: שיעור הילודה בישראל הוא הגבוה ביותר במדינות המתפתחות. אם המדינה תמשיך לעודד זאת – ב-2059 נגיע לצפיפות של בנגלדש

סוכנויות הידיעות | 25/9/2015 15:15

סוכנות הידיעות "רויטרס" העלתה היום (שישי) ידיעה נרחבת המבשרת על פיצוץ אוכלוסין בעתידה הרחוק של ישראל – והציעה דרכים למנוע את שיעורי הילודה הגבוהים. כיום ישראל היא המדינה בה ממוצע הילדים לאם הוא הגבוה מבין המדינות המפותחות, ועומד כיום על שלושה, כפול מיתר המדינות המתועשות ב-OECD.

בשל העליה המאסיבית בעיקר מברית המועצות, ועידוד הילודה הלאומי, מספר היהודים בישראל הכפיל את עצמו ב-25 שנים האחרונות. בעתיד, כך מזהירים, האוכלוסייה בישראל עשויה להגיע ל-15.6 מיליון עד 2059, ול-20.6 במקרה הקיצוני ביותר. במצב זה עלול פשוט להיגמר המקום בשטחי הארץ.

"ישראל בדרך לאסון אקולוגי וחברתי, והרעה חמורה באיכות החיים, כיוון שצפיפות האוכלוסייה גדלה היא הופכת יותר אלימה, דחוסה, ונוחות החיים הולכת ויורדת – ללא מקום כלל לבעלי חיים מלבד בני האדם", אמר ל"רויטרס" פרופ' אלון טל מהמכון לחקר המדבר באוניברסיטת בן גוריון, וממובילי המאבק הסביבתי.
הנתונים כיום מצביעים על 352 בני אדם לק"מ – כאשר ב-1990 היו 215, ולפי מכון הסטטיסטיקה CBS.

השיעור יגיע ל- 501-880 ב-2059. ללא שטחי הנגב, שאינו מיושב כיום, צפיפות האוכלוסין תגיע ל-980 איש לק"מ, שיעור המתקרב לבנגלדש. "תפקידנו הוא לא לנבא את האסון אלא לראות את קצה הצוק שלקראתו אנחנו הולכים\ ויש בהחלט אחד כזה, אם לא נשנה את התנהגותנו", אמר הדמוגרף ארי פלתיאל מה-CBS.

הבעיה הכי חמורה, לפי פעילים חברתיים, היא שאין הכרה לאומית בבעיה. אדרבא, המדיניות הממשלתית מעודדת את הגברת הילודה. הסיבות נעות מהציווי האלוהי "פרו ורבו", ועד טראומת השואה, וכמובן גם החשש הדמוגרפי של ישראל להפוך למיעוט יהודי בקרב רוב ערבי.

"באופן היסטורי, מדיניות הילודה של ישראל עוצבה בהתאם להיסטריה שנבעה מפחד משינוי דמוגרפיה מול הערבים, שתודלק על ידי אמירותיהם של פוליטיקאים", אמר טל.

בשטחי ישראל ופלסטין, מספר היהודים והפלסטינים שווה, ועומד על כ-6.3 מיליון. במקרה של הפלסטינים, הוא כולל 1.75 מיליון שהינם אזרחי ישראל, ו-4.55 מיליון ברצועת עזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. בשטחי הגדה הכבושים מצויים חצי מיליון יהודים.

מקור:

www.nrg.co.il/online/1/ART2/727/307.html?hp=1&cat=402&loc=10