רוני לינדר-גנץ, 26/12/2018, The-Marker

_______

החלטת משרד הבריאות לשנות מהיסוד את סל ההריון של הביטוחים המשלימים של קופות החולים, גוררת מחאה נזעמת: יותר מ–12 אלף גולשים כבר חתמו על עצומה הקוראת לביטול "הגזירות שהופכות את הבדיקות הגנטיות המתקדמות, את ההתייעצויות עם רופאים מומחים ואת סקירות ההריון המתקדמות לרפואה לעשירים בלבד". כל אייטם ברשת שעוסק בנושא גורר אחריו תגובות קשות נגד משרד הבריאות, וח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אף זימנה דיון דחוף בוועדת הבריאות של הכנסת, שהתקיים שלשום.

סל ההריון בביטוחים המשלימים צמח בשנים האחרונות והתייצב על 8,000 שקל שניתנו לנשים בהריון ואחרי לידה כנגד קבלות על בדיקות, טיפולים, ייעוצים ורכישת אביזרים הקשורים להריון ולתחילת ההורות. החלטת משרד הבריאות הופכת על פיה את השיטה של החזרים חופשיים כנגד קבלות, ומכניסה בה כללים נוקשים: גובה ההחזרים עבור בדיקות ושירותים שונים מוגבל לסכומים מקסימליים, הפסקה מוחלטת של החזרים עבור אביזרים כמו חזיות הנקה ומכשירי בייבי־סנס והעברתם לבתי המרקחת של קופות החולים והשינוי המרכזי — פיצול ההחזר בסך 8,000 שקל על פני ארבעה הריונות בחיי האישה, בעוד שעד כה היה ניתן לנצל את הסכום כולו בהריון אחד או יותר, לפי בחירת האישה וללא כל מגבלה.

במשרד הבריאות מציינים כי הביטוחים המשלימים כוללים עוד סעיפים נפרדים, מעבר לסל ההריון, שרלוונטיים להריון — כמו סקירת מערכות, הבראה ליולדת, ייעוץ הנקה, בדיקות גנטיות ועוד, שמתחדשים בכל הריון.

 

קבלות פיקטיביות ודילוגים בין הקופות

ההחלטה מעוררת זעם רב מצדן של נשים בהריון ובגיל הפוריות, אך למשרד הבריאות ולקופות החולים יש נימוקים די משכנעים. הצ'ק הפתוח בסך 8,000 שקל של סעיף ההריון והלידה בביטוחים המשלימים, הם מסבירים, גרם לשימוש לרעה בכסף — הן מצד מבוטחות והן מצד ספקים, שניצלו את המצב בדרכים שונות ומשונות. כך, מספרים בקופות החולים על משפחות שקנו ציוד הריון כמו משאבות חלב, חזיות הנקה, מכשיר בייבי־סנס ושאר מוצרים שנכללו בפוליסה, ולאחר מכן החזירו אותם לחנות, קיבלו זיכוי ורכשו באמצעותו עגלה יקרה. במקרים אחרים, מבוטחות אפילו לא טרחו לקנות את המוצרים שברשימה, אלא פשוט ביקשו וקיבלו קבלות פיקטיביות שרשומים בהם המוצרים הללו, וכנגדן קיבלו החזרים מהקופות.

בעיה נוספת שעליה מצביעים במשרד הבריאות היתה שהספקים, ובהם רופאים שמבצעים בדיקות, דולות ויועצי שינה והנקה, היו מודעים לעובדה שהנשים מקבלות צ'ק פתוח בסכום גבוה מקופות החולים — מה שגרר למעלה את המחירים שגבו.

רויטל טופר חבר טוב, סמנכ"לית לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, סיפרה שלשום בכנסת: "אם עד לפני שנתיים היינו מקבלים קבלות על שירות של דולה על סך 1,500–2,000 שקל — עכשיו הקופות מקבלות לפעמים קבלות בסך 5,000 שקל, 7,000 שקל ואפילו יותר". מקרים דומים קרו עם אביזרים שנמכרים בחנויות פרטיות: "על משאבת הנקה בשווי 400 שקל היינו מקבלים קבלות בסך 1,200–1,500 שקל, על חזיות הנקה שעולות 400 שקל — קבלות של 1,000 שקל", אומר בכיר באחת מקופות החולים. לדברי מקור במשרד הבריאות, "כשנותנים 8,000 שקל בהחזרים בלי מגבלות זה הדבר הכי גרוע שיכול להיות, כי זה כמו לתת צ'ק לבזבוז של 8,000 שקל — כשכל הספקים בשוק יודעים שיש לך את הצ'ק הזה ומתאימים עצמם לגובה שלו".

בקופות התחילו לראות תופעה נוספת: מבוטחות שממצות את סל ההטבות, ועוברות לקופה אחרת כדי לנצל במלואו גם את הסל בקופה החדשה. זו היתה אחת הסיבות לפצל את ההחזרים על פני כמה הריונות.

"ההחלטה תחזיר שפיות לשוק ותגרום לכך שהפרמיות של הביטוחים המשלימים לא יעלו", אומר מנכ"ל קופת חולים מאוחדת היוצא, זאב וורמברנד. לדבריו, "הסעיף גרם לסחרור בעלות הביטוחים, בין היתר בשל הקלות הבלתי־נסבלת שבה נשים עברו מקופה לקופה. נוצר מצב שעל הריון אחד או שניים היה ניתן לקבל החזרים בסך 16 אלף שקל. זה הגיע לביזיון, וזו לא היתה הכוונה המקורית של קופות החולים והרגולטור כשכתבו את הפוליסות — אלא לתת סיוע סביר ליולדות".

 

מגדירים את הסטנדרט

במשרד הבריאות ובקופות מקווים אם כן שהמגבלות החדשות יעבדו לטובת המבוטחות: הן יגרמו ליועצים ולספקים השונים להתאים את עצמם ולהוריד מחירים, וימנעו מצב שבו משפחות מנצלות את כל ההטבה בהריון יחיד ולא נשאר להן כסף לכיסויים בהריונות הבאים.

אבל השאלה המעניינת והמציקה יותר היא מדוע החליט משרד הבריאות לחלק את הכסף דווקא על פני ארבעה הריונות, כך שרק אישה שנכנסת להריון ארבע פעמים לפחות תוכל ליהנות ממלוא הסכום שנמצא בפוליסה. מדוע הכסף אינו מחולק על פני שלושה הריונות, בהתאם למספר הילדים הממוצע במשפחה הישראלית? או על פני הריון או שניים, עבור משפחות שאינן מתכננות עוד ילדים? למעשה, מכיוון שמדובר בביטוח הדדי — משפחות עם ילד אחד, שניים או שלושה, יסבסדו משפחות עם ארבעה ילדים ויותר.

אילאיל יהב, בת 40 מתל אביב, שנמצאת בהריון הראשון שלה, היא אחת מהנשים שתיפגע בוודאות מהשינוי: "אני לא מתכננת יותר מילד אחד או שניים, ולכן לא אוכל לנצל את הסכום שעמד לרשות נשים עד היום. יש עוד הרבה נשים כמוני, שאינן מתכננות ארבעה ילדים וייפגעו כתוצאה מהשינוי בכללים". לדבריה, "זה מאוד מקומם, כי סל הבריאות אינו מכסה את כל הבדיקות ואני נאלצת לעשות כמה מהן באופן פרטי, כמו גם שירותים כמו ייעוץ הנקה אחרי הלידה".

מעבר לפגיעה באישה או במשפחה, האם משרד הבריאות מנסה לרמוז כי המשפחה הנורמטיבית צריכה לכלול ארבעה ילדים לפחות? פרופ' דפנה בירנבוים־כרמלי מאוניברסיטת חיפה, היא מומחית להיבטים חברתיים ופוליטיים של טכנולוגיות רפואיות וחברת ועדת ההיגוי בארגון צפוף, העוסק בהשלכות גידול האוכלוסייה המואץ בישראל על צפיפות האוכלוסין העתידית. לדבריה, החלוקה של סל ההריון על פני ארבעה הריונות הוא סוג של הגדרת סטנדרט של ארבעה ילדים למשפחה. "משרד הבריאות הרי לא אומר 'אנחנו מנסים לחסוך כסף על המבוטחים, וכך נוזיל עלויות', להפך — הם מסבירים שהם נותנים את אותו השירות בצורה יעילה יותר. המשמעות היא שיש הנחה מובלעת או רמיזה שבמשפחה רגילה יש ארבעה ילדים".

לדברי בירנבוים־כרמלי, "מה שמעניין הוא זה שיש פה אינדוקטרינציה בשיטת הגזר: מסבירים לנו שאין בעיה, זה רק לטובתך. אין פה קיצוץ ויהיה ניתן לקבל את מלוא הסכום בהדרגה — אבל זה נכון רק אם תביאי לעולם ארבעה ילדים. זה מזכיר את נושא ה–IVF (הפריה חוץ־גופית): המדינה לא קוראת בפועל למשפחות להביא עוד ועוד ילדים לעולם, אבל היא תממן את הטיפולים היקרים האלה כמעט בלי הגבלה של גיל ועד שיהיו לך שני ילדים מבן הזוג הנוכחי, באופן חסר תקדים מבחינה עולמית".

במשרד הבריאות מסבירים כי החלוקה לארבעה הריונות מחזירה את סכום ההחזר ל–2,000 שקל להריון, כפי שהיה לפני שקופות החולים העלו את הסכומים בהדרגה ל–8,000 שקל. עוד אומרים במשרד כי "חלק מהתלונות של המבוטחות היו כי לא נותר להם סכום זכאות להריונות של הילד השלישי ואילך — כאשר דווקא אז הן נזקקו ליותר בדיקות רפואיות, בשל גילן".

 

לכתבה המלאה ב-The-Marker

1 מחשבה על “הטבת פרו ורבו: רוצה ליהנות מסל הריון מלא? תלדי ארבעה ילדים לפחות”

  1. צחיק פרוכטר

    ראשית מדיניות במחשבה תחילה. במדינה סוציאל ליברלית(בהנחה שישראל בערך כזו?),תמיכה בהריונות צריכה להלום מדיניות "נכונה" שבשאיפה תגדיר 2-3 צאצאים לשני אנשים. ומכאן סכום מתאים לתמיכה בהריון ראוי שינתן פעמיים וחצי וזהו! הטענה שמי שמסיבות שונות(ומבורכות) מסתפקת בצאצא אחד או שניים, לא תזכה למלוא הסכום נכונה גם לשאר תחומי החיים כמו ביטוח,פנסיה…ועוד. כמו כן,ראוי לבדוק מבחן הכנסה כדי לא לתמוך אוטומטית בלא נזקקים!

סגור לתגובות