מתוך: הכמוסה, הפודקאסט החדש מבית כלכליסט

"ממשלות ישראל לדורותיהן משלמות באופן אובססיבי לאנשים לעשות ילדים, ממענק הלידה ועד רשימה ארוכה של תשלומי סעד וקצבאות. היה לזה היגיון בשנות החמישים והשישים, כשגידול האוכלוסיה היה יעד לאומי לגיטימי. היום זה טירוף.

 אלה סובסידיות מעוותות שמקדמות מטרה לא ראויה מבחינה ציבורית".

זו דעתו הלא-פופולרית אך מפוכחת של פרופ' אלון טל, ראש החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב ויו"ר "צפוף", הפורום לאוכלוסיה, סביבה וחברה.

בשנתיים האחרונות טל מסתובב ברחבי הארץ ומטיף לרעיון שילדים זה שמחה וברכה, אבל גם עלולים לגרום לצרות צרורות לאיכות החיים בארץ. לכן, בפשטות, הוא קורא לאנשים לעשות פחות ילדים. "אנשים אומרים לי, 'אתה נכנס לנו לחדר המיטות', ואני אומר, להיפך – אני רוצה להוציא משם את ממשלת ישראל, שאומרת לכם לעשות יותר ילדים. אנחנו חייבים להירגע ולהבין שהמדינה צפופה. מי שרוצה הרבה ילדים, שיממן את זה בעצמנו. אנחנו, כמדינה, לא מסוגלים וגם לא צריכים".

בראיון מרתק ופוקח עיניים בפרק הראשון של "הכמוסה", הפודקסט החדש מבית כלכליסט, אלון טל מסביר למה כיום צריך לצמצם את הילודה. בניגוד לשנות החמישים והשישים, הוא אומר, היום ישראל לא צריכה הרבה אזרחים שיישבו את הארץ ויקבעו עובדות בשטח. "כשאנחנו המדינה הצפופה ביותר בעולם המערבי זו חשיבה לא רלוונטית. האוכלוסיה בישראל גדלה בשיעור של 2% לשנה וזה אומר שהיום יש פה 8.6 מיליון אנשים ואנחנו בדרך ל-15 מיליון אנשים".

"המאזינים יודעים בדיוק מה המשמעות, כי גם הם יושבים בפקק ואומרים, 'אוף, אני לא אגיע לחתונה היום'; הילד שלהם בכיתה עם 41 ילדים ולא יקבל יותר עזרה מהמורה שלו. אנשים שצריכים טיפול רפואי מוצאים את עצמם במיטה במסדרון כי בתי החולים ב-130% תפוסה. איפה שלא תסתכלו תראו שעברנו את התשתית מבחינה אנושית ואיכות החיים בארץ הולכת ומידרדרת".

לכתבה ולראיון המלא בפודקאסט "הכמוסה" של כלכליסט

1 מחשבה על “"רוצה להוציא את ממשלת ישראל מחדר המיטות שלנו"”

  1. צחיק פרוכטר

    בהמשך לדבריו הכל כך הגיוניים/נכונים/משכנעים של פרופ' אלון טל,המשימה מספר אחת של כווווולנו כפרטים,כתושבי ישובים,ערים,מדינות,,,,זה להעביר את המסר בצורה הכי מתאימה ומותאמת לכל מגזרי האוכלוסיה השונים,לתגמל ולתמוך באלה "שבסדר" ולא לתמוך,לא לתגמל,,,את אלה ש"לא בסדר" כמו נח בתיבה או קברניט בספינה,שלא מתירים הגדלת אוכלוסיה במקום מוגבל…כדוגמת כוכב הלכת שלנו! יש לקוות ששכלו של המין האנושי יציל אותו מעצמו.

סגור לתגובות