תכני וידאו - הרצאות וכנסים​

לעשרות תכנים והרצאות נוספות - הצטרפו לעמוד שלנו

פרופ' מנואל טרכטנברג - בואו נדבר על הפיל שבחדר: גידול האוכלוסיה מאיים על העתיד שלנו

nתוך כנס "עתיד צפוף – ישראל 2050" הכנס השנתי של עמותת "צפוף" : ראש המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, פרופ' מנואל טרכטנברג, קורא לנו להפסיק להתייחס לדמוגרפיה כפרה הקדושה האחרונה שנותרה פה, ולהתחיל לדבר על זה – במידה ומספר הילדים לאשה בישראל לא ישתנה – מדינת ישראל בדרך להפוך לאחת המדינות הצפופות בכדור הארץ. אנחנו מדינת עולם ראשון עם שיעור ילודה של עולם שלישי – ויש לזה מחיר. איך זה ישפיע על התוצר הלאומי, על הפקקים בכבישים, על איכות החינוך ועל התורים בחדרי המיון? בואו לשמוע. 

נגן וידאו

מבן-גוריון ועד נתניהו - הרחם היהודית ככלי מדיניות

פורום אוכלוסייה, סביבה וחברה, יולי 2018; פרופ' גילה שטופלר – מהמומחיות הבולטות בארץ למשפט ומגדר [המרכז האקדמי למשפט ועסקים], עורכת Law and Ethics of Human Rights ויו"ר הנהלת האגודה לזכויות האזרח לשעבר. ההרצאה מתמקדת בהצגת התפתחותה של מדיניות עידוד הילודה במדינת ישראל מקום המדינה ועד היום, והשפעתה על זכויות הנשים בישראל בשורה ארוכה של היבטים – ממדיניות הפלות וטיפולי הפריה, דרך חוק גיל הנישואין ועד למדיניות תכנון המשפחה. 

נגן וידאו

פוריות ומדיניות בישראל: מעורבות ממשלתית במערכת הבריאות

פורום אוכלוסייה, סביבה וחברה, מרץ 2017; פרופ' דפנה בירנבאום כרמלי, סוציולוגית-אנתרופולוגית העוסקת בחקר המעמד הבינוני הישראלי ובהיבטים חברתיים של בריאות וחולי. הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.
ההרצאה מתמקדת בניתוח מדיניות ממשלות ישראל – בעבר וכיום – כלפי מנגנונים רפואיים לסיוע בפריון או בתכנון משפחה – מטיפולי הפריה, דרך מדיניות אימוץ ועד הפלות וסבסוד אמצעי מניעה. זאת, ביחס למדיניות מקבילה במדינות אחרות בעולם.

נגן וידאו

מודעות ותפישה ציבורית בישראל - השפעות צפיפות וגידול אוכלוסיה מואץ

פורום אוכלוסייה, סביבה וחברה, מרץ 2017; ד"ר נורית כרמי, החוג ללימודים רב-תחומיים במכללת תל-חי.
ההרצאה מתמקדת בניתוח מחקרי עומק, שבחנו לראשונה את המודעות הציבורית לבעיות הסביבה השונות בישראל, תוך דגש על המודעות הציבורית להשלכות צפיפות האוכלוסין וגידול האוכלוסיה המואץ בישראל על הסביבה המקומית. 

נגן וידאו

מאחורי המספרים: בין הדמוגרפיה החרדית לכלכלה הישראלית

פורום אוכלוסייה, סביבה וחברה, יולי 2017; טל וולפסון – כלכלן, לשעבר יועץ בכיר לכלכלן הראשי במשרד האוצר, מגיש הפודקאסט הכלכלי "ערך מוסף".
ההרצאה מתמקדת בניתוח השפעת קצב הריבוי הטבעי של החברה החרדית – המכפילה את עצמה תוך פחות מ-20 שנה – על עתיד הכלכלה והחברה בישראל. בעוד השיח הציבורי והממשלתי בישראל מתמקד בעיקר בתהליכי המודרניזציה של החברה החרדית – לרבות השתלבותם בשוק העבודה וברכישת השכלה גבוהה – הוא מתעלם באופן כמעט מוחלט מהמגמות הדמוגרפיות שבה. כיצד משתלבות מגמות אלה אחת אל מול השניה? עד כמה הן קריטיות ליכולת של מדינת ישראל לשמור על רמת חיים גבוהה עם שיעורי עוני נמוכים בעוד 20, 30 ו-40 שנה? היכרות עם הנתונים העדכניים בנושא, והבנה כיצד הם רלוונטיים לתהליכי קביעת המדיניות בישראל.

נגן וידאו

מעמד האשה הבדואית: מגמות ואתגרים

פורום אוכלוסייה, סביבה וחברה, ינואר 2018; עו"ד אינסאף אבו-שארב – מהפעילות החברתיות הבולטות במגזר הבדואי, מנהלת המרכז לזכויות נשים בדואיות עמותת איתך-מעכי.

ההרצאה מתמקדת בדיון במעמדן של הנשים בחברה הבדואית והשינויים החברתיים והתרבותיים במגזר בעשור האחרון, והשפעתם התהליכים השונים על שיעורי הפריון הגבוהים במגזר. אבו-שארב משלבת בדיון בנושא את סיפורה האישי.

נגן וידאו

המנגנונים שהופכים את המשפחה הישראלית לגדולה ביותר ב-OECD

פורום אוכלוסיה סביבה וחברה, דצמבר 2017; פרופ' ברברה אוקן – מהמומחים הבכירים בישראל לחקר הדמוגרפיה של המשפחה בחברה הישראלית בת זמננו.

ההרצאה מתמקדת בבחינת המנגנונים החברתיים והתרבותיים ההופכים את המשפחה הישראלית הממוצעת לגדולה ביותר ב-OECD – עם 3.1 ילדים למשפחה. אוקן סוקרת את מחקריה ותפישתה ביחס לגורמים המאיצים את פריון הילודה בישראל – תוך התייחסות למגזרים השונים בחברה הישראלית – בין היתר תוך התייחסות להבדלים הגורמים למשפחה ישראלית ממגזר אחד להביא 7 ילדים ולאחרת 2 ילדים, להשפעת רמת ההשכלה של ההורים על מספר הילדים במשפחה, ועוד. מחקריה של פרופ' אוקן, ראש מגמת דמוגרפיה בחוג לסוציולוגיה באוני' העברית, עוסקים בדפוסי הפריון והילודה בישראל מהיבטים מגוונים – הקשרים עם הגירה ומהגרים, דתיות ומצב משפחתי. במקביל, חוקרת אוקן ריבוד חברתי בישראל – פערי השכלה , ממשק עבודה-משפחה בקרב נשים בישראל, והיבטים נוספים. 

נגן וידאו

כלכלת המגזר החרדי: איך משתלבים בכלכלה הישראלית עם משפחה בת 9 נפשות?

פורום אוכלוסיה סביבה וחברה, פברואר 2018; ד"ר איתן רגב – עמית מחקר בתכנית "חרדים בישראל" ובתכנית לרפורמות בשוק העבודה ב"מכון הישראלי לדמוקרטיה", מהמומחים הבכירים בישראל לכלכלת המגזר החרדי.

ההרצאה מתמקדת בהצגת עיקרי תוצאות מחקריו על דפוסי התעסוקה וההשכלה במגזר החרדי בעשור האחרון , תוך מיקוד בהשלכות שהוא רואה לממצאים ולתהליכים הנוכחיים על פריון הילודה במגזר החרדי, בשאלה האם תמריצים כלכליים משפיעים על הילודה במגזר והיבטים מרתקים נוספים.
רגב, כלכלן בוגר האוניברסיטה העברית, שימש בשנים האחרונות כחוקר בכיר במכון טאוב. מחקרו "דפוסי השתלבות חרדים בשוק העבודה" ראה אור ב-2017 בהוצאת המכון. ב-2016 היה שותף בכתיבת דו"ח המל"ג לבחינת הישגי תכנית החומש לשילוב חרדים באקדמיה. 

נגן וידאו